Univ. Prof. Dr.
FAIR4Rare
Description
Project Team
Dr. rer. nat.
Collaboration Partner
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| Dresden University of Technology | Learn More | |
| University of Göttingen | Learn More | |
| Goethe University Frankfurt | Learn More | |
| Katholisches Klinikum Bochum | Learn More |
Achievements & Results
Es gibt mehr als 6.000 Erkrankungen, die jede für sich äußerst selten vorkommen. Insgesamt sind davon aber allein in Deutschland mehrere Millionen Menschen betroffen. Als „selten“ gilt eine Erkrankung, wenn sie nicht mehr als fünf von 10.000 Menschen betrifft. Das Nationale Register für Seltene Erkrankungen (NARSE) dient dazu, langfristig möglichst viele Betroffene zu erfassen, um so die gesundheitlichen Auswirkungen und die Versorgungsstrukturen dieser Erkrankungen in Deutschland zu ermitteln. Es arbeitet nach den standardisierten und international genutzten FAIR-Prinzipien (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable – auf Deutsch: auffindbar, zugänglich, vergleichbar, wiederverwendbar).
Im Projekt FAIR4Rare wird geprüft, inwieweit das NARSE Versorgungslücken schließen kann. Der Fokus liegt dabei auf Mukoviszidose, Fragilitätserkrankungen und genetisch bedingten Adipositasformen. Dabei soll der Minimaldatensatz, also die unbedingt erforderlichen Informationen über einen Krankheitsfall, für das Register überarbeitet werden. Ziel der Arbeiten ist, dass die Patientendaten im digitalen Register zuverlässiger auffindbar sind und so mehr Betroffene am Fortschritt in Diagnostik und Therapie Seltener Erkrankungen teilhaben können.
Untersucht werden die NARSE-Arbeitsverfahren anhand der Kriterien einer SWOT‐Analyse, also Stärken (Strengths) und Schwächen (Weaknesses) sowie Möglichkeiten (Opportunities) und Gefährdungen (Threats). Dazu werden die Nutzerinnen und Nutzer des NARSE befragt und die Daten des Registers mit den Datenbeständen der Medizininformatik‐Initiative des Bundesministeriums für Bildung und Forschung und dem Deutschen Mukoviszidose Register verglichen. Aus den Analysen werden Handlungsempfehlungen für die Weiterentwicklung des NARSE im Rahmen der bestehenden Strukturen abgeleitet. Das Projekt wird für 30 Monate mit insgesamt ca. 1,4 Millionen Euro gefördert.
Im Erfolgsfall können die Ergebnisse des FAIR4Rare-Projekts helfen, im Gesundheitssystem Entscheidungen zur Verbesserung der Versorgung von Menschen mit Seltenen Erkrankungen zu treffen.
Publications
Linking international registries to FHIR and Phenopackets with RareLink: a scalable REDCap-based framework for rare disease data interoperability
While Research Electronic Data Capture (REDCap) has been widely adopted in rare disease research, its unconstrained data format often leads to implementations that lack native interoperability with global health data standards, limiting secondary data use. To address this, we developed and validated RareLink, an open-source framework implementing our previously-published ontology-based rare disease common data model, enabling standardised data exchange between REDCap, international registries, and downstream analysis tools. Its preconfigured pipelines interact with the local REDCap application programming interface and enable semi-automatic import or export of data to the Global Alliance for Genomics and Health (GA4GH) Phenopackets and Health Level 7 (HL7) Fast Healthcare Interoperability Resources (FHIR) instances, conforming to the HL7 International Patient Summary and Genomics Reporting profiles. The framework was developed in three iterative phases using retrospective and prospective clinical data from patients with various rare metabolic and neuromuscular disorders, as well as inborn errors of immunity. Phase one involved deployment across four German university hospitals for registry and data analysis purposes. Phase two integrated RareLink with the Canadian Inborn Errors of Immunity National Registry, enhancing extensibility. Phase three focuses on international implementation in South Africa and Japan to assess global scalability. Implementation feedback was continuously incorporated to validate outputs and improve usability. For evaluation purposes, we defined a simulated Kabuki syndrome cohort based on published cases and demonstrated data export to both Phenopackets and FHIR instances. RareLink can enhance the clinical utility of REDCap by enabling structured data analysis and interoperability. Its global applicability and open-source nature can support equitable rare disease research with the ultimate goal to improve patient care. Broader adoption and coordination with entities such as HL7 and the European Reference Networks are thus essential to realise its full potential. The framework and its documentation are freely available through GitHub and Read the Docs, respectively
An ontology-based rare disease common data model harmonising international registries, FHIR, and Phenopackets
Although rare diseases (RDs) affect over 260 million individuals worldwide, low data quality and scarcity challenge effective care and research. This work aims to harmonise the Common Data Set by European Rare Disease Registry Infrastructure, Health Level 7 Fast Healthcare Interoperability Base Resources, and the Global Alliance for Genomics and Health Phenopacket Schema into a novel rare disease common data model (RD-CDM), laying the foundation for developing international RD-CDMs aligned with these data standards. We developed a modular-based GitHub repository and documentation to account for flexibility, extensions and further development. Recommendations on the model’s cardinalities are given, inviting further refinement and international collaboration. An ontology-based approach was selected to find a common denominator between the semantic and syntactic data standards. Our RD-CDM version 2.0.0 comprises 78 data elements, extending the ERDRI-CDS by 62 elements with previous versions implemented in four German university hospitals capturing real world data for development and evaluation. We identified three categories for evaluation: Medical Data Granularity, Clinical Reasoning and Medical Relevance, and Interoperability and Harmonisation.